I början av 1980-talet förlorar Svensk Fastighetsförmedling 30 kontor. Det är inte konstigt. Många villor är till salu och ekonomin sviktar med devalveringar och hög inflation. Att sälja ett vanligt hus kan ta över ett år. Men det ska gå över – och förbytas i ett historiskt race.

Det tidiga åttiotalet är ett elddop för Eric H Lundgrens skapelse. Den pigga konkurrenten Fastighetsbyrån har sprungit förbi – och lockat duktiga SF-mäklare till sig. Dessutom bryter sig mäklare på västkusten loss, trötta på omsättningskraven från huvudkontoret. Svensk Fastighetsförmedling har stora ekonomiska problem och representanterna runt om i landet skjuter till pengar och räddar kedjan från obestånd. Kriser föder idéer. Kanske kan vi sälja något annat än bostäder också? Svensk Företagsförmedling startas, men att sälja företag är inte som att sälja hem. Företaget avknoppas. Det är nog bäst att bli vid sin läst ändå.

Målet – Sveriges största mäklarkedja

Målet är tydligt: Svensk Fastighetsförmedling ska åter bli landets största mäklarkedja. Det förvandlingsnummer som krävs leds av Nils Frelén, som blir vd 1982. Han har tidigare varit marknadschef och ska föra in tydlighet och nya idéer. ”Det är skylten jag betalar för – för övrigt jobbar jag som jag vill”, är en inställning som inte fungerar för mäklarna längre.

Varumärket ska lyftas fram: en nydanande logotyp med faluröd stuga och vajande blågul flagga blir kedjans ansikte.

Nu är det bilden av ett sammanhållet företag som gäller i allt från annonsering till pikétröjor. Varumärket Svensk Fastighetsförmedling ska lyftas fram: en nydanande logotyp med faluröd stuga och vajande blågul flagga blir kedjans ansikte. Med inspiration från USA designas profilkläder för alla medarbetare. Mäklarkontoren blir bobutiker som ska ligga på nedre botten med skyltfönster mot gatan. Representanterna får mindre frihet – men Svensk Fastighetsförmedling bygger en framtid.

Nu startar också arbetet med de kringtjänster som alla mäklarhus har kring sin huvudverksamhet. Svensk Fastighetsförmedling är snabba med att knyta en bank till sig för att kunna erbjuda kunderna bolån. Den som vill köpa nytt hem ska kunna få lånelöfte på telefon – utan att behöva gå till ett bankkontor.

Omvälvande tider för hela sverige

När 1980-talet går vidare blir det lika omvälvande för Svensk Fastighetsförmedling som för svenskarna. Börsen utvecklas till en folkpark för spekulanter, en statsminister mördas, det kalla kriget blir allt ljummare innan Berlinmuren faller och Sovjetunionen imploderar. Den svenska krogkulturen utvecklas, musiken låter blippigt lyxigare, modet blir alltmer flamboyant och på tv ser vi såpan ”Varuhuset”. Taxiförarna börjar prata aktier med sina kunder. På fastighetsmarknaden utvecklas en prisbubbla. Industriföretagen investerar sina rekordvinster i fastigheter och aktier. Samtidigt avregleras finansmarknaden så att belåningen tillåts öka. Vi köper, belånar tillgångarna och köper lite mer.

Nu är också Svensk Fastighetsförmedling etablerat i de svenska storstäderna. Starten var sen, men genom massiv gemensam annonsering har man tagit naturlig plats på de viktiga marknaderna. Kedjan är först ut att hålla bostadsvisningar på söndagar vilket revolutionerar branschen.

Yuppien

Frånsett två år kommer börsen att stiga hela årtiondet med i snitt 25 procent per år. 1988 stiger Stockholmsbörsen med 52 procent, året därefter med 30 procent. I Sveriges Television sänds dokumentären ”Business class” som beskriver den ”unga urbana professionella” mannen och kvinnan – yuppien. Där är bostadsmarknaden en av tummelplatserna. Det blir viktigt att presentera de exklusiva detaljerna i bostäderna och mer accepterat att visa på ”framgång”.

En vindsvåning i Stockholms innerstad, inredd med snygga takplafonder och ljusa skinnmöbler, kostar 2,6 miljoner kronor. Det motsvarar 4,7 miljoner kronor 2017. Men på 1980-talet är inflationen hög – och vem vill prata om räntesatser när man redan har gjort ett par vinster på bostadsförsäljningar? Mellan 1980 och 1989 ökade fastighetspriserna med 790 procent i Sverige. Aktiekurserna elvadubblades under samma tid.

Sedan kommer smällen och den blir historisk.

Den historiska smällen

När finansbolaget Nyckeln kollapsar går startskottet för en fastighetskrasch som sedan ska föra Sverige in i en exceptionell ekonomisk kris. Arbetslösheten rusar, sysselsättningen sjunker med 500 000 personer mellan 1990 och 1993 och de svåra tiderna håller i sig längre än någon annan fredstida kris.

Svenskar förlorar sina jobb och i en följande valutakris tvingas de se sina boräntor gå upp till över 15 procent. Bankerna åläggs restriktioner och får inte låna ut pengar. Fastighetsmäklarna ser gyllene år vändas i elände. Samtidigt ser Svensk Fastighetsförmedling målet skymta vid horisonten: återigen är kedjan på väg att bli marknadsledande.

Fler mäklarhistorier