Hur ser framtidens mäklartjänst ut?

- tre medarbetares tankar

Tre medarbetare på Svensk Fastighetsförmedling diskuterar hur framtidens mäklartjänst kan komma att se ut.

Sara Mattsson, Fastighetsmäklare, Luleå

»Vi kan nog vänta oss tuffare konkurrens med fler aktörer. Man ska inte underskatta de nya ’kontorslösa’ mäklarföretagen som erbjuder sina tjänster via Internet. Våra kunder kommer att efterfråga helhetslösningar med fler tjänster kopplade till själva försäljningen. Därför är framtidens mäklare lyhörda inför kundens behov och har bred kompetens för att kunna fungera som kundens personliga ’boendecoach’.«

Martin Filipsson, Fastighetsmäklare, Göteborg

»Vi kommer se en bredare mäklartjänst, där samarbetet mellan mäklaren och andra aktörer med boenderelaterade tjänster ökar. Mäklaren kan sannolikt ta betalt för att förmedla dessa. Samtidigt ökar konkurrensen med aktörer som erbjuder enklare mäklartjänster. I konkurrensen om kunderna blir det viktigare att paketera mäklartjänsten enkelt och tydligt och framhäva mäklarens kunskap kring bostadsaffären.«

Lotta Sandberg, Mäklarassistent, Norrköping

»Mäklartjänsten blir bredare då vi med all sannolikhet har fler tilläggstjänster i framtiden, vilket också kräver högre utbildning för både assistenter och mäklare. Eftersom vi i framtiden har enbart högskoleutbildade mäklare kommer också den teoretiska nivån hos våra mäklare generellt vara högre.«

Fler mäklarhistorier