Franchisetagarna

företagets entreprenörer

I dag drivs Svensk Fastighetsförmedling av sina cirka 200 franchisetagare. Det är en form av företagande som växer i Sverige och det är lätt att förstå varför. För en driven entreprenör är franchisemodellen ett sätt att minska riskerna och samtidigt få stöd från ett etablerat varumärke.

Den stora fördelen med att tillhöra en stor kedja blev tydlig när Swedbank köpte upp oss. Hade vi inte haft den här gemensamma kämparandan så hade det här varumärket varit ett minne blott”, säger Johan Löfving.

Johan Löfving - Franschisetagare och fastighetsmäklare i Knivsta och Uppsala

Johan Löfving

Han är sedan 2011 franchisetagare i Uppsala och Knivsta och sinnebilden av en entreprenör. Tidigare i livet har Johan Löfving byggt upp och drivit sju restauranger, fött upp biffkor, handlat med fastigheter och etablerat köpcenter, importerat öl, introducerat bengalkatten i Sverige och ”fuskat lite” (hans uttryck) som helikopterpilot.

Som franchisetagare har jag ganska stort handlingsutrymme. Ibland måste jag förstås stämma av med huvudkontoret eftersom det är viktigt för varumärket att vi franchisetagare drar åt samma håll”, säger Johan Löfving.

Att ingå i en kedja gör att han kan inrikta sig på den stora drivkraften: att sälja.
Om jag inte hade haft ett huvudkontor att vända mig till hade jag varit tvungen att skära ner på utvecklingsdrömmarna. Nu kan jag och de andra franchisetagarna få hjälp med till exempel IT-projekt eller att driva annonskampanjer. Det gör att vi kan ägna oss åt det viktigaste: att kriga på fältet för att ge kunden den bästa affären.

Livsstil och passion

För Edyta Hammar – som 2015 blev franchisetagare i Hultsfred, Vimmerby och Eksjö – är jobbet en kombination av livsstil och passion. I yngre tonåren följde hon med sina föräldrar på husvisningar och tänkte att fastighetsmäklare var ett yrke som passade henne. Målet var redan då att en dag driva en egen mäklarbyrå. ”Jag är en kreativ person som hela tiden strävar efter att utvecklas och jag älskar att experimentera och testa nya saker”, säger Edyta Hammar.

Edyta Hammar - Franchisetagare och fastighetsmäklare i Eksjö, Hultsfred och Vimerby

Edyta Hammar – Franchisetagare och fastighetsmäklare i Eksjö, Hultsfred och Vimerby

Målet var tidigt att bli marknadsledande på en av tre orter, vilket nåddes 2016 i Hultsfred. Som franchisetagare har hon med framgång använt sociala medier och sin blogg i marknadsföringen samt uppmärksammats i flera inredningstidningar. ”För att få ut min känsla och min passion för hem, hus och inredning valde jag min egen väg för att guida våra kunder till lyckade val och affärer. Det har varit lyckosamt för vår utveckling och jag jobbar mycket med känsla, bild och text – Ett hem är mer än ett hus. När det väl kommer till kritan är det känslan som betyder något.

För Edyta Hammar är vi-känslan det bästa med franchisekonceptet. Att få vara en del av ett starkt varumärke innebär en stor trygghet. ”Du får tillgång till ett komplett affärskoncept och inte minst ett nätverk med likasinnade som strävar efter samma mål. Det gör att du får möjlighet att utbyta erfarenheter och idéer med fantastiska kollegor som har jobbat länge i branschen.

Fler mäklarhistorier